Inspirerade av Ö till Ö gör Mats och Zackarias göra en amfibietrek i Mälaren

Amfibietrekking över Mälaren

Inspirerade av tävlingen Ö till Ö ska Mats och Zackarias göra en amfibietrek i Mälaren. Foto: Mats Malmberg

De ska ta sig från Södertälje till Bro på de mest primitiva sätt som finns: genom att simma från ö till ö och vandra från strand till strand. Med sig har de mat och utrustning för en veckas uteliv. Denna vecka rapporterar vi löpande från Mats, 28 och Zakarias, 26 och deras sommaräventyr.

Karta

Rutten är planerad från Södertälje till Bro med 60 kilometer vandring och 3,5 kilometer simning uppdelat på sju stycken ”i och ur”

Dag 1 – ”Långt, tungt och vassigt.”

Dagen inleddes med tåg till Södertälje och vandring 24 kilometer till fastlandsudden som ligger närmast Ridön.
-Det tog längre tid än vi trott och det är jobbigt att bära så mycket packning i sjösäckarna. De är inte gjorda för att bära långt, berättar Mats.
Ändå har packningen kapats rejält för att få ner vikten. Killarna har till exempel bara ett ombyte med sig – att dela på. Bor gör de i ett bivacktält.
-Vi känner varandra bra och har gjort flera äventyr tillsammans. I år inspirerades vi av tävlingen Ö till Ö. Vi vill se naturen från en ny sida och samtidigt gillar vi strapatser. Men vi kommer att softa en del också.
Nästan framme vid Mälarens strand inser killarna att det ligger ett träsk mellan dem och dagens slutmål.
-Vi ville bara komma fram och bestämde oss för att vada genom sumpmarken istället för att simma runt. Vi fick slänga stockar i vattnet och trampa ner vass men till slut kom vi igenom. Det var rätt skönt att komma fram.

Inspirerade av Ö till Ö

Ö till Ö är en swimruntävling som varje år går från Sandhamn till Utö i Stockholms skärgård. Den räknas som en av världens tuffaste uthållighetstävlingar med:

• 26 öar
  • 10 km simning
  • 65 km löpning

Loppet går från solens uppgång till dess nedgång första måndagen i september. Banrekordet sattes 2013 och är 8 timmar och 35 minuter.

Imorgon: ”Första vattensträckan till Ridön”

Dag 2 – ”Vi hade behövt machetes”

amfibietrekking kurön mälaren
Kvällsvila efter sex kilometers simning. Foto: Mats Malmberg
Planen var att simma de 500 meterna till Ridön för att där fortsätta till fots. Men väl framme på Ridöns strand möts simmarna av blockterräng, fällda träd och en kompakt vegetation.
-Vi hade behövt machetes för att ta oss fram där. Det var bland den mest ogästvänliga terräng jag upplevt. Så istället valde vi att simma. Säckarna flyter så vi ligger på dem och paddlar med benen, berättar Mats.
För att synas på öppet vatten har teamet köpt in en fridykningsboj med flagga som de har på släp.
-Den funkar i princip bra men flaggan var av så dålig kvalitét att den redan gått sönder. Men bojen syns nog rätt bra. Hittills har vi ju inte behövt simma längre sträckor där det rör sig stora båtar.
Väl framme vid Ridöns östliga udde var det fortfarande omöjligt att hitta en bra lägerplats i den oländiga terrängen. Eftersom det fortfarande var ljust togs beslutet att fortsätta till Kurön.
-Det blev 6 kilometers simning idag istället för 500 meter så vi är rätt trötta nu. Men det hade varit värre att gå och vi har hittat en jättefin tältplats.

Imorgon: Adelsö och Munsö

Dag 3 – Alkoholister och lokalbryggd IPA

Det skönaste sättet att färdas är att ligga på packningen och simma med fenorna. Då orkar vi simma länge och kan ligga och snacka skit i vattnet. Vi hade nog inte orkat simma utan dem.
På morgonen kring frukost kommer en man som uppger sig vara öns förvaltare.
-Vet ni om att hela ön är ett behandlingshem för missbrukare? Nähä. Men numera är det ok att tälta här. Men det kan ju vara bra att veta, säger han.
Verksamheten bedrivs av Frälsningsarmén och Kurön kallas också för Hoppets Ö. Efter frukost och hoppackning väntar sedan resans farligaste passage. Vattnet mellan Kurön och Adelsö är hårt trafikerat och killarna måste ligga länge och paddla i farleden.
amfibietrekking stora dansaren
Foto: Mats Malmberg
-Men vi hade tur och det var väldigt lugnt så det var inga problem alls att ta sig över. Vi fick också tipset att ringa Slussen för att kolla om några större fartyg var på väg men vi kände inte att det behövdes.
På andra sidan väntade fina badklippor och efter lite klipphäng fortsatte färden till fots mot affären i Hovgården.
-Från början hade vi tänkt att proviantera där men vi hade mat kvar och kände att det var prio på att hålla ner vikten på packningen. Så vi tog oss en väldigt god IPA från Adelsö Bryggeri istället.
Killarna tog sedan färjan över till Munsö innan fötter och kroppar började säga ifrån.
-Egentligen hade vi kunnat simma den biten också, det var inte så mycket trafik där som vi trodde. Men sedan hittade vi ett ställe nära färjeläget med eldstad så det blev en rejäl brasa innan vi slocknade.

Imorgon: “Naturreservat och Blå Lagunen.”

Dag 4 – Väsby Hage och Blå Lagunen

amfibietrekking mälaren stora dansaren
En bra lägerplats är platt, har skugga och lite vind som håller myggen borta. Foto: Mats Malmberg
Denna dag gick vandringen längs den lilla vägen upp genom Väsby Hage Naturreservat.
-Det var mest som vilken hage som helst men tydligen bedrivs det slåtter ända sedan 1700-talet här. Promenaden över Munsö var mysig med många fält och fina hus men också skugga då och då vilket var skönt i värmen.
Runt lunchtid nådde killarna fram till Husbygropen, även känd som Blå Lagunen.
Jobbigast med Amfibietrekking
Att växla mellan land och vatten är omständigt eftersom allt måste packas om. Packningen ligger i otympliga vattentäta säckar som är dåliga att bära. Det innebär också att saker som till exempel snacks och vatten är svåråtkomliga under vandringen.
-Blå Lagunen är verkligen jättefin med släta flacka klippor och vattnet är lika klart som det som kommer ur kranen. Det är lite långgrunt först men sedan blir det djupare. Det var mycket folk där såklart och vi kände att om vi sover här kommer vi bli väckta i natt av ett moppegäng med 3,5:or och bergsprängare.
Efter att ha rekat norra udden på Munsö togs beslutet att simma över till Stora Dansaren. Med över 30 grader i luften och klippor varma av dagens hetta hittades till slut en plats med lite skugga och nära till vattnet.

Imorgon: ”Alla tips du behöver för en lyckad amfibietrekk”

Dag 5 – Tillbaka till fastlandet

Förutom klippan som killarna slagit läger på består Stora Dansaren mest av tät sluttande skog.
-Det är ganska typiskt för de öar som vi besökt på den här turen. Det är svårt att hitta bra tältplatser. De ska vara släta nog att sova på men också ge skugga i värmen och gärna lite vind så att myggen hålls borta.

I den tryckande hettan var det skönt att få komma i vattnet och simma över till Dävensö. Efter en kort promenad och ytterligare en kort sträcka i vattnet nåddes till slut Ormudden som tillhör fastlandet.
-Vi lyckades hitta en liten lucka i vassen att ta oss upp på och sedan knatade vi ända till Bro och tog tåget hem. Vi har haft en kul och annorlunda vecka och kan gärna rekommendera konceptet. Vi har pratat om att det vore kul att simma mindre dagsutflykter också, säger Mats Malmberg och Zackarias Hauffman.

Bästa tipsen för en lyckad amfibietrekk i Mälaren
  • Planera korta dagsetapper. Det tar lång tid att byta om och hitta bra tältplatser
  • Simma med fenor och snåla inte på kvaliteten. Fenor är en förutsättning för en kul tripp.
  • Förbered för skoskav – även från fenorna.
  • Satsa på vattentäta väskor med bra bärsystem. Rullsäckar med axelrem är ingen hit.